Op de 19de editie van de driejaarlijkse ICOM-CC conferentie presenteerde Marya samen met Sabrina Meloni resultaten van onderzoek naar het pigmentgebruik van Jan Steen. In dit onderzoek is een groot aantal schilderijen van de Nederlandse kunstenaar onderzocht met als doel meer inzicht te krijgen in de chronologie van zijn oeuvre. Van 37 schilderijen zijn verfmonsters van blauwe en groene partijen onderzocht met optische microscopie, electronen microscopie (SEM-EDX) en synchrotron micro-röntgendiffractie (µ-XRD). Het onderzoek heeft aangetoond dat Steen gebruikmaakte van een groot aantal verschillende groene en blauwe pigmenten: smalt, ultramarijn, blauwe verditer, azuriet, indigo en groene aarde. Elementaire analyse van de smalt die Steen gebruikte heeft bovendien laten zien dat de samenstelling van het pigment verschilt per artistiek centrum waar de kunstenaar werkzaam was. In veel schilderijen werd ultramarijn aangetroffen, waarvan de kwaliteit sterk varieert. Steens gebruik van een felgroen type groene aarde is opvallend, aangezien dit tot nog toe niet bij veel andere 17de-eeuwse kunstenaars is gevonden. De werken waarin dit type pigment is gevonden zijn te dateren vanaf 1660.
Het artikel is open source beschikbaar via: https://www.icom-cc-publications-online.org/4339/Jan-Steens-eclectic-use-of-green-and-blue-pigments. |
Atelier Albrecht. Schilderijenrestauratie. 2023