P.J.C. Gabriël - Aan den tol te Kortenhoef, ca. 1870-1903.
Dit schilderij van Gabriël is afkomstig uit een familiecollectie en werd naar Atelier Albrecht gebracht met de vraag of restauratie zinvol was. Na het schilderij samen met de eigenaar bekeken te hebben, werd begonnen met het maken van foto's (daglicht en UV) om de conditie vast te leggen en het doen van tests voor de reiniging en vernisafname.
Bij het bestuderen van het schilderij werd duidelijk dat het zich in zeer goede conditie bevond, afgezien van de aanwezigheid van een vergeelde en verdonkerde vernislaag. De drager van het schilderij bestaat uit een stuk doek dat op een houten paneel geplakt is. Deze techniek wordt marouflage genoemd en is in veel gevallen toegepast als restauratiebehandeling. In dit geval ging het echter om een oorspronkelijke marouflage. De kunstenaar heeft het schilderij in de buitenlucht geschilderd, met het losse stuk doek in zijn schilderskist bevestigd met punaises. Vervolgens is het op het houten paneel bevestigd. Gabriël is enkele keren door collega's geschilderd terwijl hij op deze manier aan het werk was in de buitenlucht. In de hoeken en langs de randen van het doek zijn de gaatjes van de punaises nog zichtbaar, net als de afdruk die de ronde punaises hebben achtergelaten in de natte verf. |
Na het uitvoeren van tests werd duidelijk dat de verdonkerde vernis veilig kon worden afgenomen met een wattenstaafje en oplosmiddelen. Met het afnemen van de vernis werd een groezelige, donkere laag van het oppervlak verwijderd. Het resultaat was een sterke verbetering van de dieptewerking en een herstel van de kleurbalans.
Na vernisafname is het schilderij opnieuw gevernist. Er is gekozen voor een dunne, egale vernislaag met een zachte glans. Vervolgens is het schilderij ingelijst, nadat er in de sponning vilt is aangebracht ter bescherming van de verflagen. |
Atelier Albrecht. Schilderijenrestauratie. 2023